SportsGen & Social Influencing
Namens SportsGen vertelde Guus Rampaart over de plannen om influencer marketing nadrukkelijk in te gaan zetten binnen Jonger Oranje. Jonger Oranje is hét talentenplatform van Nederland waar jaarlijks bijna 10.000 voetballers (6-17 jaar) aan deelnemen. Rampaart: ‘Het grootste deel van deze community is zeer actief bezig met social media en vooral Instagram. Een aantal van onze deelnemers heeft zelfs een zeer groot bereik. In hen zien wij potentiële Jonger Oranje influencers. Op dit moment zijn we bezig met een groot onderzoek onder deze doelgroep waarin we niet alleen kijken naar volgersaantallen, maar vooral naar online uitstraling, de link met voetbal, activiteit op verschillende platformen en natuurlijk hoeveel animo er is om een samenwerking op te zetten. 10.000 influencers? Dat is wat ambitieus, laten we beginnen met 25 of 50!’  

BALR’s Influencer Marketing
Michael Joustra begon vijf jaar geleden als stagiair van BALR. met het benaderen van invloedrijke personen uit de sportwereld om een samenwerking op te zetten. Dat was een dusdanig succes dat hij werd benoemd als Head of Influencer Marketing. Binnen diezelfde functie is hij inmiddels actief voor Wannahaves. ‘Onze DM-strategie sloeg vrijwel direct aan. Daaruit kwamen echt mooie samenwerkingen zoals met Fernando Torres, die groot fan is. We hebben ook wel eens gedacht dat iemand geschikt was als influencer van ons, maar uiteindelijk niet de gewenste doelgroep bereikt. Je moet er rekening mee houden dat als je een influencer inzet, zijn of haar publiek vaak vijf jaar jonger is!’

Zijn team aansturen en contact onderhouden met de honderden infuencers waarmee wordt samengewerkt beslaan het grootste gedeelte van de werkdag van Joustra. ‘Bij BALR. verkoopt het product zichzelf ook grotendeels. Als ik geen shirts of caps zou aanbieden, maar wasmiddel, dan zouden we niet zo succesvol zijn. Ik schat de invloed van het merk op 60% en de invloed van onze mensen op 40%. In onze zoektocht naar geschikte influencers beginnen we vanaf 5000 volgers (micro-niveau). We vinden het belangrijk dat de persoon niet rookt en geen alcohol drinkt op zijn of haar foto’s.’ Joustra denkt dat de absolute macht binnen het vakgebied in handen is van de platformen; ‘Als Facebook morgen de stekker uit Instagram trekt, hebben we wel een probleem. Al zie ik hier geen enkele reden toe en zal er altijd een nieuw platform op het toneel verschijnen. Sommigen zeggen dat TikTok een goede kanshebber is. Ik denk dat influencer marketing alleen nog maar groter gaat worden en ik over over vijf jaar nog steeds in deze business actief ben!’

Influencer Panel
Ons influencer panel bestond uit kickbokser Murthel Groenhart, lifestylecoach Manon Urselmann en YouTuber Govert Sweep. Murthel: ‘Ik zie mijzelf niet echt als influencer. In 2016 merkte ik wel dat mijn online populariteit serieuze vormen begon aan te nemen. Destijds dacht ik totaal niet na over wat ik deelde online. Soms zat ik lekker achter het stuur te Instagrammen of maakte ik een filmpje terwijl ik iets teveel gedronken had. Nu ben ik daar veel bewuster mee bezig. Ik krijg meer en meer een voorbeeldfunctie!’

Ook Manon en Govert stellen zichzelf niet voor als influencer. ‘We doen vooral wat we leuk vinden en we willen laten zien wie we zijn en wat we doen.’ Govert: ‘Toen ik online een keer vertelde dat ik naar Slagharen zou gaan en er 750 kids mij stonden op te wachten voor een foto en handtekening, realiseerde ik mij pas voor het eerst dat er mensen echt naar mij opkijken. Ik ben echt zes dagen per week bezig met filmen, editen, reizen en ondernemen.’ Manon: ‘Ik word de laatste jaren ook steeds vaker herkend op straat. ‘Hee, jij bent toch Manon van Instagram?’ Ik steek er per week zo’n 20 uur in denk ik.’

De drie panelleden hebben inmiddels mooie samenwerkingen op hun CV staan. Murthel: Puma vroeg mij laatst via een DM of ik Performance ambassadeur wilde worden.‘ Govert: ‘Ik heb met Reb Bull meegedaan aan de Red Bull Knockout – de zwaarste motorcrossrace van Nederland – zonder enige ervaring op een crossmoter.’ Manon: ‘Een bedrijf moet wel echt bij je passen als persoon. Als ik iets niet lekker of mooi vind dan ga ik daar niet over liegen. Die eerlijkheid waarderen merken ook.’ Govert: ‘Samenwerkingen voor de lange termijn werken vaak beter. Als ik een video deel en duizend mensen kopen een product, zijn er altijd mensen die nog niet overtuigd zijn en pas na een volgende video de aankoop doen.’ 

Zeer interessante vraag is hoe ver de panelleden gaan om te scoren? Murthel: ‘In aanloop naar een gevecht begint voor mij het mentale spel met tegenstander al. Dat hoort erbij. Je moet jezelf ook een beetje verkopen. Iedereen kan vechten, maar het showelement is minstens zo belangrijk.’ Na het veelbesproken gevecht met Harut Grigorian ontving hij online diverse bedreigingen. ‘Dat laat mij verder koud.’ Manon: ‘Over het algemeen geldt de regel ‘hoe bloter, hoe beter’ maar ik ken mijn grenzen. Mensen moeten dat maar accepteren. Op het gebied van privacy geldt dat net zo. Je kunt bijna niks meer delen zonder dat af te leiden is waar je bent, dus daar moet je jezelf wel bewust van zijn.’ Daredevil Govert zoekt ook graag de grenzen op in zijn video’s: ‘Ik doe in mijn video’s geen dingen die ik normaal ook niet zou doen. Ik zou mezelf niet in levensbedreigende situaties plaatsen.’

Geen van de panelleden heeft ooit nepvolgers gekocht. Murthel: ‘Ik zou niet eens weten hoe dat zou moeten. Ik heb het weleens gevraagd, maar ik heb er uiteindelijk ook geen behoefte aan. Ik ben vooral bezig met mijn sport.’ Govert en Manon: ‘Bedrijven prikken er tegenwoordig makkelijk doorheen en kunnen beter en beter de echte waarde vaststellen achter alle getalletjes.’