Ruim vijftig professionals (in spé) uit de sportmarketing en media vonden afgelopen donderdag hun weg naar het Lichtfabriekplein in Haarlem voor de allereerste SportsGen e-Borrel, een evenement dat enerzijds draaide om gezelligheid – borrelen en een heus FIFA-toernooi spelen met collega’s – en anderzijds om kennis en ervaringen uit te wisselen op het gebied van e-sports – via presentaties van experts uit het groeiende vakgebied. Want dat e-sports booming is mag geen verrassing meer heten.

Ed Kuijper, Directeur van SportsGen, licht toe: ‘SportsGen organiseert al regelmatig borrels voor oud-stagiairs en familieleden van werknemers. Dit keer wilden we een inhoudelijk thema toevoegen zodat ook mensen buiten ons netwerk kennis konden maken met SportsGen en in dit geval het fenomeen e-sports.’

‘E-sports is voor SportsGen een relatief nieuw terrein’, vult initiatiefnemer Milan van Maaren aan. ‘Dat is het voor heel veel bureaus. Maar de feiten en cijfers liegen niet. Zo langzamerhand is de vraag niet meer óf maar op welke manier sportmarketingbureaus, maar ook merken, inspringen.’

Bart van Essen, ex-SportsGen en inmiddels verantwoordelijk voor de toonaangevende eSports afdeling van Ajax, keerde voor even terug op het oude nest om de aanwezigen een inkijkje te geven in de strategie van de Amsterdamse topclub. ‘Erg leuk om hier weer even terug te zijn! Esports geeft ons bij Ajax de kans om een hele nieuwe doelgroep te bereiken en is daarom zowel interessant voor commercie als voor fan engagement en contentcreatie.’

Dat eSports veel meer omvat dan alleen FIFA18, liet Nolan Noordzij – medeoprichter van Gamers First – in zijn presentatie zien. ‘Spellen als League of Legends, DOTA 2 en CounterStrike zijn in het buitenland vele malen groter qua spelers, kijkers, competities en prijzengeld. Ieder spel heeft zijn eigen community. Als je als merk of bureau de taal van zo’n community niet spreekt, zijn partnerships voorbestemd om te mislukken.’

Na afloop van de presentaties was het tijd om zelf de nodige potjes FIFA18 te spelen. Milan van Maaren: ‘We hebben geprobeerd het hele event echt in het teken te laten staan van het thema eSports. Bij binnenkomst ontvingen de gasten bijvoorbeeld een gepersonaliseerde FIFA-cover die diende als programmaboekje. Uiteraard mocht een FIFA toernooi daarbij niet ontbreken. Bovendien is het een laagdrempelige manier om met elkaar in gesprek te komen.’

‘Het leuke aan dit soort events is dat het een verbindende factor kan zijn in de sportmarketingwereld. Bijna alle collega-bureaus waren vertegenwoordigd. Wat ons betreft krijgt dit event een jaarlijks terugkerend karakter. Ieder jaar met een nieuw, actueel thema. Dat lijkt ons een mooi streven!’ besluit Ed Kuijper.

Foto’s van de SportsGen e-Borrel staan op de Facebook-pagina van SportsGen. De aftermovie kan hieronder bekeken worden.