Sportevenementen
Sportevenementen, wie komt hier nou niet in aanraking mee. We kennen allemaal de Formule1, het WK voetbal en de Olympische Spelen, maar ook kleinschaligere evenementen zoals Jonger Oranje talentendagen of een sponsorloop bij jou in de buurt mogen we niet vergeten. Hoe een sportevenement tot stand komt en wat hier allemaal bij komt kijken? Bij SportsGen werken we met een stappenplan, genaamd de ‘Eventchecker’. CONCEPT
Als eerste moet het fundament (het concept) staan, een sportevenement staat niet uit zichzelf op. De belangrijkste vraag hierbij is: Waarom organiseren wij het evenement? Het antwoord hierop geeft richting aan bepaalde keuzes die er gemaakt moeten worden. Wat volgt is een uitdagend en creatief proces om een succesvol sportevenement op te zetten. Daarbij moet goed gekeken worden naar de huidige sportevenementen en andere vergelijkbare evenementen, waarbij altijd vanuit de behoeften van de doelgroep gedacht moet worden. De vergaarde informatie kan vervolgens verwerkt worden in een concept. Dat wordt het vertrekpunt van het sportevenement.
SportsGen kan helpen met:
• Het in kaart brengen van de doelgroep en hun behoeften
• Het terug naar de basis gaan: de gedachte achter het evenement en de doelstellingen aanscherpen
• Het doorontwikkelen van het concept: opnieuw bekijken, concretiseren en/of uitbreiden
• Het ontwikkelen van een nieuw concept Deelnemers, klanten of bezoekers
Welke mensen wil je op jouw sportevenement hebben? Voorafgaand definieer je de doelgroepen (deelnemers, klanten, of bezoekers). Deze hebben vaak verschillende belangen. Door deze goed in kaart te brengen, krijg je een helder beeld welke doelgroepen belangrijk voor het sportevenement zijn en wat hun behoeften zijn.
Na het definiëren van de doelgroep is het tijd om de doelgroepen te bereiken. Door middel van het uitwerken van gerichte communicatie – het kiezen van de juiste kanalen – kunnen zij ‘verleid’ worden tot het deelnemen aan het sportevenement. In het begin zal het nog even puzzelen zijn, maar daarbij geldt ‘trial-and-error’ (proberen en missen, gissen en missen).
SportsGen kan helpen met:
• Het (her)definiëren van de doelgroep
• Het uitwerken van een communicatiestrategie met de juiste kanalen
• Het uitvoeren van gerichte communicatie
• Het ontwikkelen van een customer journey Marketing en Communicatie
Een sportevenement moet gepromoot worden, want je wilt natuurlijk dat de doelgroepen naar jouw evenement komen. Daarbij is een promotieplan belangrijk, daar stel je per doelgroep het communicatiekanaal op waarmee je ze kunt bereiken. Daarvoor moet de doelgroep dus grondig onderzocht worden om te weten waar en hoe je ze kunt benaderen. Er zijn diverse mogelijkheden om het sportevenement te promoten, onder andere: een eigen website, andere relevante websites (linkruil), sociale media (viraal), direct mail, nieuwsbrieven of free publicity in media.
SportsGen kan helpen met:
• Het in kaart brengen van de huidige marketing/communicatie en verantwoordelijkheden
• Het uitwerken en/of aanpassen van geschikte kanalen
• Het opstellen van een marketing- en communicatieplan
• Het uitvoeren van marketing-/communicatieactiviteiten Financiën
Naast het met veel plezier organiseren van een sportevenement, wil je er natuurlijk ook geld aan verdienen. Daarvoor moet het sportevenement gezond zijn met een sluitende begroting. Belangrijk is om de begroting in de beginfase al duidelijk op te stellen, zodat je weet waar meer geld vandaan gehaald kan worden en waar eventueel bespaard kan worden.
SportsGen kan helpen met:
• Het analyseren van de financiële situatie (gezondheid)
• Het uitzoeken van financiële kansen en mogelijkheden (waar komt geld vandaan en waar blijft geld liggen)
• Het opstellen van een plan om meer geld binnen te halen en/of kosten te besparen
Partnerships
Een sportevenement organiseren doe je niet alleen. Daar heb je partners en sponsors bij nodig. Niet alleen voor financiële inkomsten, maar ook ter ondersteuning van de activiteiten. De partners en sponsors kunnen tevens helpen in de promotie van het sportevenement, dat nader wordt toegelicht in het punt ‘Marketing en Communicatie’. In de meeste gevallen worden partners en sponsors gezocht die hetzelfde doel voor ogen hebben of zich kunnen identificeren met het evenement. Met een goed uitgewerkte propositie kunnen de leads (potentiële partners en sponsors) opgesteld worden.
Het is verstandig om in overleg met de partners en sponsors een go/no-go moment te bepalen, dit om grote financiële risico’s te voorkomen. Je bouwt een soort van escape in om in geval nood het sportevenement te cancellen. Dit kan verschillende oorzaken hebben, zoals een financieel te kort (weg vallen van sponsors), te weinig aanmeldingen, problemen met leveranciers, etc. Het is daarom ook belangrijk om dit soort afspraken op papier te zetten.
SportsGen kan helpen met:
• Het opstellen van leads
• Het analyseren van de huidige stand van zaken: benadering & verantwoordelijkheid
• Het herzien van betrokken partijen
• Het uitwerken van de propositie: alles is te verkopen
• Het opstellen van een sponsorcontract Organisatie
Een sportevenement staat of valt met vrijwilligers, maar wordt vanuit de vaste organisatie geleid. Daarbij moeten alle neuzen dezelfde kant op staan. Handig naslagwerk daarbij is het draaiboek: een duidelijke planning, zodat iedereen weet wat er wanneer op welke locatie gebeurt. In een draaiboek vind je bijvoorbeeld het op- en afbouwschema, de rolverdeling, het tijdschema en een materiaallijst. Het draaiboek is leidend en dient als houvast.
SportsGen kan helpen met:
• Het duurzaam inzetten van vrijwilligers en personeel
• Het evalueren van de organisatie: mensen & betrokken partijen
• Het maken of herzien van een organisatieplanning
• Het opzetten van een draaiboek
AMBITIE.
BEZIELING.
CREATIVITEIT.
SportsGen sportmarketing & events
SPORT IN JOUW STRATEGIE?
Neem contact met ons op.
PORTFOLIO
ONZE SPORTEVENEMENTEN
Arkin United
NextGen Talks
Go USA
NextGen Series
Homeless World Cup
Zaanstad Cup
NextGen Games
Life Goals
Sportstrategie ontwikkeling
UNICEF
UNICEF, de kinderrechtenorganisatie van de Verenigde Naties, komt wereldwijd op voor de rechten van kinderen.
Uitdaging:
Ontwikkeling van een toekomstbestendige sportstrategie.
Resultaat:
Een strategisch kader om sport een plaats te geven binnen de merkstrategie en dat binnen de organisatie gedragen wordt.
Website UNICEF
Van 2006 tot 2020 speelt FC Barcelona met het logo van UNICEF op de borst.
Uniek: FC Barcelona betaalt UNICEF hier jaarlijks enkele miljoenen euro's voor.
OOK EEN VLEUGJE SPORTSGEN?
CAMPAGNE #Alltogetherchallenge
Alliantie Gelijkspelen
John Blankenstein (1949-2006) was voetbalscheidsrechter en activist voor homorechten. Karin, de zus van John, zet zich via de John Blankenstein Foundation sinds 2008 in voor homoacceptatie in de sport.
Uitdaging:
Landelijke campagne met veel media aandacht rond de internationale Coming Out Day.
Aanpak:
Projectteam met vertegenwoordigers van ESPN, VVCS, KNVB, Eredivisie, Keuken Kampioen Divisie, Vrouwen Eredivisie, CBV en Supporterscollectief Nederland.
Resultaat:
Zie onder!
Aftermovie #AllTogetherChallenge2020
Telstar speelde voor de campagne in een speciaal ontworpen regenboogshirt. Deze shirts zijn na afloop geveild.
In een beperkte oplage zijn de regenboogshirts verkocht via de webshop van Telstarrrrrrrrrrrrrrrrrrr.
OOK AANDACHT KRIJGEN? MAIL ONS.
CONCEPT LA LEAGUE meidenvoetbal
Plan International Nederland
Plan International Nederland werkt aan een wereld waarin meisjes en jongens zich volledig kunnen ontwikkelen en dezelfde rechten en kansen hebben. En dat is hard nodig, want wereldwijd worden dagelijks meisjes achtergesteld en gediscrimineerd.
Uitdaging:
Ontwikkel een concept waarin de kracht van voetbal meiden wereldwijd helpt om sterker te worden.
Resultaat:
La League (2017): een community voor voetballende meiden én jongens en hun fans. La League is maatschappelijk partner van de Pure Energie Eredivisie Vrouwen.
Aftermovie La League Finals @ KNVB Zeist
La League is uitgegroeid tot een begrip in het meiden- en vrouwenvoetbal. In 2017 organiseerde La League voor het eerst in de geschiedenis de Officiële Seizoensopening met álle Eredivisie Vrouwen clubs in het Olympisch Stadion.
Team La League is een jaarlijks terugkerende fondsenwervende campagne waarbij meisjes geld ophalen, aangemoedigd door profvoetbalsters, voor voetballende meisjes in Brazilië en Nicaragua.
KLAAR OM HET VROUWENVOETBAL TE OMARMEN? CONTACT ONS!
online marketingstrategie
Sportartsgouda.nl
Sportartsgouda.nl, een initiatief van Medisch Specialistisch Bedrijf Gouda, is een website voor sportmedische onderzoeken en sportkeuringen.
Uitdaging:
Ontwikkel een online marketingstrategie met als doel om het aantal keuringen te verhogen.
Aanpak:
Online strategie en implementatie van de technische structuur voor Google Ads, Facebook campagnes en Instagram promoties.
Resultaat:
Stijging van 40% van het aantal verkochte keuringen binnen 6 maanden. Hogere posities in organische zoekresultaten van Google. Alle resultaten zijn realtime te monitoren via een op maat gemaakt dashboard.
Wil jij ook professioneel aan de slag met online marketing? Mail ons dan.
INFO@Sportsgen.nl
marketing & social media
JOGO.AI
JOGO is een app voor jonge voetballers en trainers om te kunnen 'trainen als een prof' en feedback krijgen met behulp van AI-technologie.
Uitdaging:
Ontwikkel een social mediastrategie om met kwalitatieve content organische groei te bereiken.
Resultaat:
Social mediaplanning. Gerichte benadering van voetbalscholen om meer gebruikers te realiseren.
Trailer JOGO.ai
Ook serieus aan de slag met social media?
Contact ons voor een op maat gemaakt plan om de kwaliteit van jouw content te verhogen en jouw community te vergroten.
INFO@SPORTSGEN.NL
Merkidentiteit
John Blankenstein Foundation
Ter gelegenheid van het 12,5 bestaan heeft de John Blankenstein Foundation de eigen uitstraling en positionering onder de loep gehouden.
Uitdaging:
Ontwikkel een merkidentiteit voor de John Blankenstein Foundation dat recht doet aan de activiteiten en betrokkenheid van de stichting.
Aanpak:
Interviews met bestuursleden, vrijwilligers en andere betrokkenen van de John Blankenstein Foundation en diverse creatieve sessies.
Resultaat:
Een nieuwe huisstijl, waarin de beeltenis van John Blankenstein centraal staat. Doorvertaald in social media uitingen en andere grafische elementen.
Website John Blankenstein Foundation
Is jouw organisatie ook toe aan een grafische opfrisbeurt? Neem contact met ons op voor een oriënterend gesprek over de mogelijkheden.
INFO@SPORTSGEN.NL
arrow_forwardclosearrow_back