Opleiding sportmarketing

De opleiding sportmarketing wordt steeds populairder, met name als tak van commerciële economie. Steeds meer hogescholen en universiteiten bieden een opleiding sportmarketing aan. Maar waar kun je het beste terecht om deze opleiding te volgen en wat kun je uiteindelijk worden als je de opleiding sportmarketing hebt afgerond? Hieronder gaan we daar wat dieper op in.

Waarom de opleiding sportmarketing?

Sport is booming, sport is big business. Het is tegenwoordig een branche waar enorm veel geld in om gaat, denk daarbij onder andere aan de salarissen van de topsporters en het grote aantal reclames dat te zien is op de televisie. Als toekomstig sportmarketeer ben je altijd op zoek naar nieuwe manieren om behoeften van klanten te bevredigen en producten of diensten aan de man te brengen. Daarnaast heb je natuurlijk een enorme passie en liefde voor de sport. Dat betekent niet per se het beoefenen van een sport, maar je bent wel altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, trends en nieuwtjes op dit gebied.

Voor wie is de opleiding sportmarketing bedoeld?

Naast het feit dat je een sportfanaat bent, heb je ambitie en drive. Je begint niet zomaar aan de opleiding sportmarketing. Je wilt na het behalen van jouw diploma ook daadwerkelijk werken in de sportsector. Van talent wil je jezelf opwerken naar vedette, om het maar even in sporttermen te houden.

Door de opgedane kennis over sport, marketing en financiën kun je terecht bij o.a. sportbonden, overheden, bedrijven of sportclubs. Met het diploma toon je aan dat je knowhow, durf en enthousiasme hebt. Zowel sterk in de theorie als praktijk, klaar om aan de slag te gaan in de dynamische (sport)marketingwereld.

Voorbeelden waar je later werkzaam kunt zijn:
• Gerenommeerde sportmerken zoals Under Armour;
• Sportbonden (bv. KNVB) of overkoepelende organisaties (bv. NOC*NSF);
• Sport of fitness centra;
• Sportbureaus, die actief zijn op het gebied van marketing/sponsoring;
• Organisaties die sport als marketingplatform willen gebruiken.